Van Santiago de Compastela naar Porto............ - Reisverslag uit Porto, Portugal van Wim en Annemarie Meurs - WaarBenJij.nu Van Santiago de Compastela naar Porto............ - Reisverslag uit Porto, Portugal van Wim en Annemarie Meurs - WaarBenJij.nu

Van Santiago de Compastela naar Porto............

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim en Annemarie

22 September 2014 | Portugal, Porto

Donderdag, 18 september:
De hele afgelopen nacht stromende regen, wel lekker dat getik op het caravan dak, maar bij zeer harde regen werden we er wel regelmatig wakker van. Toch maar na het ontbijt onze geplande tocht naar het einde van de wereld (Cap Finistère) begonnen. De eerste uren in soms stromende regen; snelheid aanpassen omdat op de hellingen gevaarlijke waterstromen kunnen ontstaan. Rond het middaguur begon het wat op te klaren zodat we ook wat meer van de omgeving konden genieten. Bij de Cap kregen we een heftige bui maar we hebben wel een goed idee gekregen. We hadden wel eens spectaculairdere Cap’s gezien, maar het blijft altijd wel bijzonder om op een plek te staan die door iedereen vanaf duizenden jaren voor onze jaartelling tot rond 1500 werd beschouwd als het einde van de wereld. Op deze plek begint ook één van de camino’s die naar Santiago moeten leiden.
Vrijdag, 19 september;
Weer een nacht met harde of zeer harde regen. Weinig op te ruimen en toen maar aangereden voor onze volgende stopplaats. Weliswaar een mooi landschap maar zeer heuvelachtig, zeer lange hellingen en dus veel schakelen. In Vigo volgden we gewoon de grote weg en zaten tot onze verbazing ineens midden in de stad: gewone straten, geen snelweg meer, verkeer dat je links en rechts probeert te passeren, richting aangeven doen ze niet, rekening houden met jouw richting aangeven doen ze niet en voetgangers houden geen rekening met stoplichten en geen richtingsborden waar je naar toe moet. Kortom zonder onze navigator hadden we misschien daar nog steeds rondgereden, nu waren we er met een uur hard werken weer uit en op de goede weg naar Porto.
Zaterdag, 20 september;
Gisteren zijn we aangekomen op camping Praia de Magdalena, een wat slecht onderhouden camping. We konden gaan staan waar we maar wilden en staan nu een beetje apart in een bos van eucalyptus bomen. Alles ziet er oud en slecht verzorgd uit maar het sanitair is gelukkig wel schoon. Vandaag zijn we met de bus naar Porto gegaan. Een hele belevenis: Een chauffeur die formule 1 coureur wil spelen, maar dan in straatjes van 3 meter breed en bestraat met kinderkopjes en de toeter is daarbij zijn grootste maatje. Je goed aan de stoel vasthouden en een beetje hopen en bidden of wel 2 maal driekwartier in een rollercoaster. Porto is een prachtige, sfeervolle stad. Een bezoek zeker waard en we hadden prachtig weer.
Zondag, 21 september
Een prachtig zonnige dag en ’s middags zijn we lekker naar het strand geweest. ’s Avonds begon het ontzettend te regenen en te onweren, wat de hele nacht en een deel van de maandagochtend door is gegaan.
Maandag, 22 september
Toch maar een dagtocht gemaakt en wel naar Bom Jesus do Monte. Het is voor veel Portugezen een bedevaartsoord. Boven op een berg is een kerk gebouwd. Om bij die kerk te komen ga je via een lange trap omhoog. Op en langs deze trap zijn de laatste levensdagen van Christus uitgebeeld. Het zou er heel

• 23 September 2014 - 15:04

Ans Vermeulen:

Hallo Annemarie en Wim.
    Het wordt met het verkeer en het weer een hele expeditie. Haha. Maar het is natuurlijk wel een mooie omgeving. Geniet ervan. Veel plezier. Het is leuk om jullie een beetje te volgend.

Groetjes,
    Ans

• 24 September 2014 - 10:23

Frits:

Erg leuk verslag....je weet dat Cees Nooteboom een boek over jullie tocht heeft geschreven? "De omweg naar Santiago"

• 25 September 2014 - 09:50

Liesbeth:

lieve paps en mams,

mooi verslag weer! en goed ontvangen in de mail dus :-)

dikke kus van ons
    Liesbeth

• 11 Oktober 2014 - 19:26

Harriët :

De omweg naar Santiago kun je van me lenen!
    Plezier verder!
    Harriët