Het bezoek aan Santiago de Compostela....... - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Wim en Annemarie Meurs - WaarBenJij.nu Het bezoek aan Santiago de Compostela....... - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Wim en Annemarie Meurs - WaarBenJij.nu

Het bezoek aan Santiago de Compostela.......

Door: Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Wim en Annemarie

17 September 2014 | Spanje, Santiago de Compostella

Gistermiddag zijn aangekomen op een camping die in de bergen, ongeveer 60 km. Ten zuid westen van Santiago aangekomen. In het begin ging het nog wel met het weer maar begin van de avond begon het te regenen en dat is met tussenpozen tot vanmorgen doorgegaan.
Vandaag stond het bezoek aan de stad op het programma. Met behulp van de geocoordinaten waren we zo bij een parkeergarage waardoor we op tijd in de kathedraal konde zijn want km 12.00 uur begon de mis voor de pelgrims. Een beetje pelgrim voelen wij ons op deze reis wel daarom wilden we hier graag bij zijn. Ook hadden we de stille hoop dat we het slingeren van het grote wierrookvat mee konden maken.
De kerk was afgeladen vol met pelgrims en toeristen, we konden er nog net bij. De dienst was nog maar net begonnen en wij hebben rustig afgewacht of er iemand het de moeite waard vond en 300 euro wilde betalen om het wierrookvat te laten slingeren aan het einde van de dienst. Wij hadden geluk Gistermiddag zijn wij aan gekomen op een camping, 60 km van Santiago en aanhet begin van de avond begon het te regenen en dat is, met tussenpozen doorgegaan tot vanmorgen.
Vandaag hebben we een bezoek aan de kathedraal gebracht. We hebben daar de mis voor de pelgrims meegemaakt in de hoop dat we het slingeren van het grote wierrookvat konden mee maken. Dat is gelukt want na de eucherastie viering kwamen de 8 mannen de kerk binnen om via de lange dikke touwen het vat te laten slingeren. Er ging een gemompel door de kerk want iederen weet dat het een tref is als je dit mee kunt maken. Wij waren ook aangenaam verrast. Wim heeft foto's gemaakt, die jullie op een later tijdstip zullen zien. Ik heb een video gemaakt die ik wel heb geprobeerd te downloaden maar net als met de foto die ik gemaakt heb is me dat vanavond nog niet gelukt dus die stuur ik op een later moment door.
Verder hebben we nog het museum van de kathedraal bezocht, voor het museum van de pelgrims waren we helaas te laat.
Daarnaast hebben we de tombe van de heilige Jacobus onder in de kerk bezocht en Wim is nog even gaan kijken naar het praalgraf waarna we moe en zeer voldaan weer naar huis zijn gereden. Een klein St. Jacobsschelpje hangt aan mijn handtas!
Morgen willen we een dagtocht naar het einde van de wereld maken, Cap Finisterre. Hopelijk is het droger dan vandaag want ook nu weer blijft het veel te veel regenen. De temperatuur is gelukkig goed!
Groet en tot het volgende verhaaltje van ons.

• 19 September 2014 - 22:00

Harriët :

We volgen jullie nu pas omdat we heel veel weggeweest zijn met boot en caravan en vaak ( Vreeland o.a.) geen WiFi hadden.
    Het is een hele belevenis zeg, jullie reis. Fantastisch ! Ben heel benieuwd naar mondelinge verhalen straks en foto's. Hopelijk knapt het weer gauw weer op, want dat maakt alles wel veel " zonniger".
    Lieve groeten, Frank en Harriët

• 20 September 2014 - 20:41

Marieke:

Lieve pap en mam, wat moet dat mooi zijn in die cathedraal.. geweldig. Had er graag bij geweest. Maar zoals jullie weten staat de wandeling nog steeds op het lijstje..(maar ga geen 300 euro uitgeven voor de wierook;-))

Hier alles lekker, we genieten vollop van de nazomer. Van de week is Jochem weer aan zijn C begonnen, en zijn ze allebei op schoolreis geweest; Jochem naar de Efteling en Imke naar de Lineushof. Morgen zullen we naar de verjaardag van Julia gaan.. daar hebben we heel veel zin in!

Ik ben druk op school, en ben iedere maandag avond aan het wandelen met Herma. Dat is heerlijk, maar merk dat als ik echt naar Santiogo wil, ik nog wel even moet door trainen...