Afscheid van Portugal, terug naar Spanje...... - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Wim en Annemarie Meurs - WaarBenJij.nu Afscheid van Portugal, terug naar Spanje...... - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Wim en Annemarie Meurs - WaarBenJij.nu

Afscheid van Portugal, terug naar Spanje......

Door: Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Wim en Annemarie

07 Oktober 2014 | Spanje, Burgos

Maandag 29 september.

en we gingen op weg van Cascais (ong. 25 km van Lissabon) naar Évora waar we 1 nacht zullen blijven. Bij aankomst valt de camping nogal tegen: erg zanderig, rommelig en zeer eenvoudig sanitair (gelukkig wel schoon!)

De fietsen worden eindelijk een keer van de caravan gehaald en we gaan naar de stad. Het is een aardig oud stadje waar de wegen behoorlijk dalen en stijgen. Goed dat we op de fiets waren, dat maakt het allemaal veel makkelijker en sneller om de monumenten te gaan bekijken.

Een heel bijzondere ervaring was een (religieuze) kapel opgebouwd uit de beenderen en schedels van 5000 monniken, zie foto.

De tekst boven de ingang gaf genoeg reden tot nadenken waarvan de vertaling luidt: "Wij beenderen die hier liggen, wachten op de uwe."

Morgen gaan we door naar Merida….

Dinsdag 30 september.

Vandaag laten we Portugal achter ons en gaan Spanje weer in. Hoewel het spaans ook niet altijd even makkelijk is, is het portugees nog veel moeilijker. De rit is deze keer ook maar relatief kort en we komen op de camping buiten Merida., de enige bij deze stad. We staan deze keer in een bos van eucalyptus bomen die veel rommelgeven. Ook hier is het sanitair schoon maar oud, zeer oud. Wat betreft prijs – kwaliteit verhouding is dit een veel te duren camping!

De fietsen mogen de volgende dag er weer af en we gaan naar de stad. Ook hier zijn we blij dat we elektrische ondersteuning hebben want ook hier gaan de wegen omhoog en omlaag. De Romeinse monumenten die in deze stad zijn, zijn zeker de moeite waard. De temperatuur loopt nog steeds op naar de 30 graden en het drankje op het Plaza Mayor smaakt goed. Er is nog een reden waarom dit niet echt een fijne camping was. Naast de camping ligt een hondenfokkerij van Hazewindhonden die de gehele dag alleen op hun terrein rondlopen. 1 x per dag komt er iemand om er een aantal uit te laten en eten te geven. Met gevolg dat er nog al wat geblaft en gejankt werd. Geen prettig gehoor. Dus, na 2 nachten pakken we de boel weer in en trekken door naar Salamanca.

Vrijdag 3 oktober.

Zo, wij zijn voor de 2e keer in Salamanca en hebben daar toch wel naar uitgekeken. De camping wordt goed bezocht door Nederlanders, Duitsers, Engelsen en een enkele Deen en Belg. Internationaal gezien is Salamanca dus erg intrek. De fietsen mogen er weer af om morgen naar de stad te gaan fietsen. Eerst wordt er gewassen want de klerenkastjes raken leeg en de wasmand wordt erg zwaar. De was droogt snel want de temperatuur loopt op tot 30 graden.

Er loopt een fietspad naar de stad. Dit pad gaat over allerlei ondergrond: verhard grindpad, bospaadjes, slechte wegen en door de stad, al dan niet via een fietspad. Om in de stad te komen is heel gemakkelijk maar in de stad geeft het toch wel wat problemen. Het centrum is wandelgebied waar je dus eigenlijk niet mag rijden, er is veel eenrichtingsverkeer en het stallen van de fietsen als we iets willen zien is ook niet altijd even gemakkelijk. We hebben wel regelmatig bekijks met onze fietsen, het is kennelijk iets bijzonders, die elektrische fietsen. Natuurlijk hebben we ook hier langdurig op het terras gezeten op de Plaza Mayor (mooiste plein van Spanje!!) en genoten van onze tapas, versgeperste jus d’orange en sangria.

Heel gezellig allemaal.

Zaterdag wilden we ook weer wat eten op het plein maar niet te laat naar huis terug rijden omdat de caravan weer reisvaardig gemaakt moesten worden. Helaas gaan de koks pas vanaf 20.00 uur aan het werk dus hebben wij ons maar te goed gedaan aan een stukje pizza en wat kipnuggets bij McDonalds.

Morgen rijden we ong. 255 km naar Burgos om daar nog 2 nachten te verblijven. Daarna nog 1 nacht in Pamplona (er worden gelukkig geen tomaten meer daar gegooid) en dan zit Spanje er voor ons op. Frankrijk verwacht ons weer terug ……

Groeten van Wim en Annemarie

• 08 Oktober 2014 - 10:29

Welmoed:

Hoi Annemarie en Wim,
    Wat leuk om jullie ervaringen zo te lezen. Ik vind het wel wat luguber, een kapel opgebouwd uit beenderen, wachtend op 'onze beenderen'. De foto geeft wel een mooie indruk weer.
    Geniet nog van de komende dagen, met of zonder fiets, sapje of sangria. Hier is de herfst echt begonnen.
    Groeten,
    Welmoed

• 08 Oktober 2014 - 11:58

Ger En Math:

Hoi Annemarie en Wim. Ik weet niet ik ik jullie nu bereik, ik hoop `t wel. Van jullie verhalen had ik eerst niet door hoe ze helemaal te kunnen lezen. Het bellen lukte mij niet. Maar ik hoop dat jullie het helemaal naar je zin hebt en geniet van de vakantie. Hier is alles goed en daarover hoef je dan ook geen zorgen te maken. Geniet nog maar en we zien jullie hopelijk gezond en wel weer terug. Groetjes en tot ziens bij te thuiskomst !!! Ger en Math.

• 08 Oktober 2014 - 13:31

Marieke:

Hi papa en mama, lekker hoor 30 gr.
    Hier hebben we net nog een heerlijk zonnig weekend gehad maar nu is de verwarming aan. Imke is vandaag lekker spelen met een vriendin en jochem heerlijk hier thuis op de ipad te spelen.
    Zondag ga ik met imke naar een musical voorstelling van Kinderen voor kinderen!
    Geniet nog even daar! x van ons

• 08 Oktober 2014 - 20:21

Tiemen:

Hoi reizigers,

Jammer, weer op de terugreis. Maarre jullie zijn al een hele tijd onderweg, dus het wordt eigenlijk ook wel tijd om huiswaarts te keren.
    Jaloers, want wij hadden ook nog wel weer een keer in Salamanca op het plein willen zitten. En ja, fietsen is in deze stad soms moeilijk. Wij kwamen, denk ik, ook van de verkeerde kant. Moesten met de feit trap op en trap af. Maar de binnenstad maakt het wel weer goed.

Goede reis en tot horens