Praag - Luxemburg (slot) - Reisverslag uit Luxemburg, Luxemburg van Wim en Annemarie Meurs - WaarBenJij.nu Praag - Luxemburg (slot) - Reisverslag uit Luxemburg, Luxemburg van Wim en Annemarie Meurs - WaarBenJij.nu

Praag - Luxemburg (slot)

Blijf op de hoogte en volg Wim en Annemarie

15 Oktober 2015 | Luxemburg, Luxemburg

De laatste dag in Praag hebben we gebruikt om het Joods Museum, een aantal synagogen en de Joodse befraafplaats in de Joodse wijk te bezoeken.
Al deze monumenten vertellen over het leven van de Joodse gemeenschap vanaf de 16e eeuw tot 1945. Over het leven ná 1945 wordt er geen melding meer gemaakt. De gevolgen van gebeurtenissen in de oorlogsjaren zijn heel indringend in het Joods Museum weer gegeven want in een voormalige synagoge zijn alle 77.000 namen van de omgekomen Joden op de muren geschreven. Heel indrukwekkend en confronterend! De begraafplaats is ook zo’n bijzondere plaats. Vanaf de 16e eeuw tot (ik denk de oorlogsjaren) werd men hier begraven, 12.000 graven zijn. En aangezien het een relatief klein stukje grond is werd men schots en scheef en boven elkaar begraven. Dat is nog goed te zien aan de grafstenen waarvan het een wonder is dat ze er nog staan, al vallen ze bijna om, lijkt het.
Echt de moeite waard allemaal om eens te bekijken als je in Praag bent. De monumenten staan dicht bij elkaar en aan de rest van de wijk kan je niet opmaken dat je in een Joodse wijk bent.
Hierna hebben we nog een paar uur doorgebracht op het gezellige plein van het Oude Raadhuis met het grote standbeeld van Jan Hus om daarna weer terug te gaan om alles op te ruimen zodat we de volgende dag konden vertrekken.
We zijn in 2 dagen naar Luxemburg-stad gereden met een overnachting op een camping aan de Romantische Straβe. Een prachtige streek met de natuur die volop in de herfstkleur staat. Een gebied om nog eens terug te gaan!
In Luxemburg hebben we weer op de voor ons zeer vertrouwde camping de Kockelscheuer gestaan. Het weer was goed de eerste 2 dagen maar daarna werd het snel slechter. Met de bus zijn we de stad nog in geweest maar die kon ons niet erg bekoren. Goed dat we die nu toch eens rustig bekeken hebben want anders rijden we er op weg naar Frankrijk langs of overnachten we hier maar een bezoek aan de stad hadden we nog niet gebracht. Bij thuiskomst bij de caravan was het de bedoeling om alles op te ruimen maar het regende en bleef de hele avond regen dus dat moest de volgende dag dan nog maar gebeuren.
Hier mee sluiten we onze reis door oostelijk Europa af. We hebben een geweldige reis gemaakt en een beter beeld gekregen van de landen die we bezocht hebben. Overal kwamen we zeer vriendelijke mensen tegen. De taal was niet echt een probleem, met Engels en Duits zijn we alles te weten gekomen en hebben we gekregen wat nodig was. De geschreven talen, m.u.v. het Duits in Duitsland en Oostenrijk waren voor ons niet te lezen of uit te spreken, helaas. De wegen waren in het algemeen goed maar in Polen, Tsjechië en sommige steden in Duitsland waren hele stukken uitermate slecht. Stapvoets hebben we bijvoorbeeld moeten rijden om Praag uit te komen (15 kilometer in bijna 1 uur ). Vooral de kinderkopjes (restanten van het Oostblok leven) en de vele uitgesleten bandensporen waren een ramp voor onze auto, caravan en óók voor ons zelf.
Het weer is ons alleszins mee gevallen. We wisten dat er niet veel dagen zouden zijn dat we in korte broek of zomerjurkje konden lopen maar over het algemeen hebben we geen last van de regen gehad. Die was er als wij toch een luie dag wilden hebben of ’s avonds of ’s nachts. De temperaturen liepen van 32 graden tot 1 graad. De warmte hadden we in Krakau, de kou trof ons op de terug weg in de Ardennen waar we een sneeuwbui troffen. Heel bijzonder om dat op 14 oktober al mee te moeten maken.
Hoogtepunten waren Praag, Krakau en Wenen, de moeite waard voor een stedentrip.
Bij thuiskomst hadden we 4178 kilometer afgelegd in 43 dagen en we hebben op 10 verschillende campings gestaan.
Nu zijn we bezig om de caravan weer op te ruimen (wat niet mee valt met de regen) en het huis weer lekker warm te krijgen.
Fijn dat jullie met ons ‘mee op reis’ zijn geweest door het lezen van deze blog en we zijn blij met de ontvangen reacties daarop. Bedankt en wie weet waar we de volgende keer naar toe gaan, plannen genoeg.

Groetjes,
Wim van Annemarie

• 16 Oktober 2015 - 09:33

Welmoed:

Hoi Wim en Annemarie,
    Fijn te lezen dat jullie weer goed zijn thuisgekomen. Ik heb via jullie blogs meegereisd.
    tot binnenkort,
    Welmoed

• 26 November 2015 - 20:57

Tiemen:

Hoi Wim en Annemarie,

Heb jullie echte e-mailadres niet. Wil graag info over jullie reis door Spanje. Hebben jullie misschien ons mailadres of telefoonnummer zodat we elkaar een keertje kunnen spreken???