Brno - Wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Wim en Annemarie Meurs - WaarBenJij.nu Brno - Wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Wim en Annemarie Meurs - WaarBenJij.nu

Brno - Wenen

Blijf op de hoogte en volg Wim en Annemarie

30 September 2015 | Oostenrijk, Wenen

Na veel wikken en wegen en het volgen van de websites van de ANWB en het Min. Van Buitenlandse Zaken hebben we vorige week besloten om via Tsjechië naar Wenen te rijden en een tussen stop te maken in Brno. We hadden geen zin om het probleem op te zoeken bij de grens overgang en in de stad Budapest.
Wel waren we voorbereid op slechte wegen naar Brno toe, dat hadden we al van anderen gehoord in Krakau. Uiteindelijk viel de kwaliteit van de wegen heel erg mee maar er werd veel aan de weg gewerkt met de nodige omleidingen die ons veel tijd hebben gekost. In de kleine dorpjes waren de wegen inderdaad wel erg slecht (als of je over een wasbord rijdt) met gevolg dat we moe en zat op de camping aan kwamen.
We zijn de volgende dag weer met de bus en de trein naar Brno gereden.. Er schijnt de afgelopen jaren veel aan de stad gedaan te zijn. Er zijn veel grote en mooie pleinen en de sfeer is er gezellig met de nodige terrasjes en zeer veel toeristen.
Twee nachten waren echter voldoende om hier te blijven en daarom reden we de volgende dag maar weer door, dit keer naar Wenen. Praag komt na dit bezoek wel aan de beurt.
Onderweg goot het van de regen. Het was slechts 162 km. maar daar hebben we toch ook weer een tijd over moeten doen vanwege de slechtere wegen en de felle regen.
De grens overgang Tsjechie - Oostenrijk was voor ons geen probleem maar vanaf het eerst komende dorpje in Oostenrijk stond er een kilometers lange file van auto’s en vrachtwagens die naar Tsjechie wilden gaan. Waarschijnlijk werd daar toch op vluchtelingen gecontroleerd en we waren blij dat we daar niet tussen hoefden te staan.
Nu zijn we een volle week hier op de Donaucamping in Klosterneuburg, een voorstad van Wenen. Hier is het goed gevuld met andere kampeerders, dit in tegenstelling tot de andere campings die we hebben gehad.
Natuurlijk hebben we de afgelopen dagen de hoogtepunten van deze wereldstad bekeken. Met bus en U-Bahn gaan we naar het centrum van de stad. Vanaf de camping loopt er een prima fietspad naar het centrum (ong. 15 km.) maar dat is er nog niet van gekomen. In de stad zelf liggen er trouwens overal fietspaden, heel goed geregeld dus!
Wenen is een drukke, gezellige en indrukwekkende stad waar de geschiedenis van het Duitse en Oostenrijkse keizerrijk nog overal aanwezig is.
Het weer is boven verwachting goed. Geregeld (veel) zon alleen is de wind tamelijk koud. De komende dagen beloven ook nog mooi te worden, rond de 20 gr. Dus we blijven nog tot zaterdag of zondag hier. Daarna is Praag aan de beurt om naar toe te gaan……………………….

• 30 September 2015 - 21:50

Dick En Bertie:

Zo e horen hebben jullie een fijne reis met onverwachte wendingen. Ja, inderdaad heb je nu met het probleem vluchtelingen te maken. Nog een fijne reis