Alleen nog Burgos, Albi en Cordes sur Ciel - Reisverslag uit Albi, Frankrijk van Wim en Annemarie Meurs - WaarBenJij.nu Alleen nog Burgos, Albi en Cordes sur Ciel - Reisverslag uit Albi, Frankrijk van Wim en Annemarie Meurs - WaarBenJij.nu

Alleen nog Burgos, Albi en Cordes sur Ciel

Door: Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Wim en Annemarie

14 Oktober 2014 | Frankrijk, Albi

Zondag 5 oktober 2014
De laatste dagen in Spanje zijn aangebroken. Na 251 km komen we op de camping van de stad Morgen
zullen we de stad gaan bezoeken. Na ons stroomt de camping vol met campers, caravans zijn een uitzondering aan het worden.

Maandag 6 oktober 2014
We willen vandaag de kathedraal gaan bezoeken, er is ons verteld dat hij schitterend is. Nou daar is niets te veel over gezegd! We zijn wel 2-3 uur bezig geweest om alles te bekijken. Wat zijn hier veel altaren te bekijken, het zijn ware kunststukken. Daarnaast nog heel veel monumenten in marmer en albast, het is een groot museum. Om bij te komen van al dit moois drinken we nog wat op het
Plaza Mayor maar na Salamanca valt dat een beetje tegen. We gaan helaas iets te laat van de stad weer naar de camping want onderweg krijgen we een regenbui over ons heen.

Dinsdag 7 oktober 2014
We besluiten om nog een dag in Burgos te blijven om het Cartuja de Miraflores, een kartuizer klooster te gaan bekijken en `s middags willen we nog een keer naar de stad voor de Iglesia de St. Nicolas, onze Sinterklaas.
Ook hier is er weer veel religieuze kunst te bewonderen. Vooral de 2 altaren zijn werkelijk prachtig. Totaal verschillend maar je staat met open mond alles te bewonderen. Veel van deze kunstwerken zijn door kunstenaars uit de 15e en 16e eeuw gemaakt en zien er nog steeds prachtig uit. De foto, s die we gemaakt hebben zijn bijna net zo mooi en zullen we zeker in een mooi fotoboek opnemen.

Woensdag 8 oktober 2014
Vandaag rijden we naar de laatste stad in Spanje om daar te overnachten: Pamplona. Hier zullen we de stad niet gaan bekijken. Het regent en wij zijn een beetje vol van alles wat we op deze reis gezien hebben. We rijden met regen uit Burgos en volgen een gedeelte van de franse route van de Camino de Santiago. Er lopen en fietsen geregeld "pelgrims" langs onze snelweg op weg naar Burgos. In de stromende regen, sommigen met grote poncho's aan, anderen hebben zich onvoldoende voorbereid en lopen in korte broek en t-shirt. We hebben wel bewondering voor deze wandelaars en fietsers want het is nog een lange weg naar Santiago de Compostela.

Donderdag 9 oktober 2014
Onze reis gaat weer verder, Spanje uit en Frankrijk in. We hebben ons voorgenomen om te stoppen in Lourdes en dan, als het weer het toe laat een tocht door de bergen van de Pyreneeën te maken. Voor een bezoek een de grot van Bernadette hebben we geen belangstelling want daar zijn wij in het verleden al een keer geweest, Maar het regent en blijft regenen dus we besluiten om de volgende dag naar een camping in de buurt van Albi te gaan. In Pamplona was het wel de goedkoopste camping die we hadden: slechts €12 per nacht voor een prima plek!

Vrijdag 10 oktober 2014
Al vele jaren staat een bezoek aan Albi op het wensenlijstje maar in de zomermaanden was het steeds veel te warm om er naar toe te gaan. Nu is de temperstuur aangenamer en dus reden we via Toulouse naar Albi. Ongeveer 20 km. voor Toulouse zette Wim de auto onverwachts aan de kant want hij constateerde dat we een lekke band van de caravan hadden. Gelukkig is het aan de kant van de vangrail en kan Wim "rustig" de band vervangen. Wel moest de achterbak helemaal leeg gemaakt worden want de krik ligt bij ons helemaal onderin! En wat heb je dan ineens veel spullen bij je. In 3 kwartier was de klas geklaard, petje af voor Wim.
We komen bij een kleine camping die door twee Nederlanders beheerd wordt. Deze camping is nog een week open en er staan slechts 5 gasten. Maar we worden gastvrij ontvangen en als we besluiten om niet te koken wordt er in korte tijd voor ons een heerlijke maaltijd van frietjes, sate en sla voor ons klaar gemaakt. Super smaakte het!

Zaterdag 11 oktober 2014
Goed, vandaag dus naar Albi voor een bezoek aan de kathedraal en het museum van Henri de Toulouse - Lautrec.
Nu dachten we dat wel al het moois aan kerken en kathedralen met hun kunst wel gezien hadden maar bij binnenkomst in deze kerk stonden wij toch wel weer even met open mond te kijken naar alles wat we hier zagen. Van buiten gezien is deze kerk al een soort burcht, opgetrokken in rood baksteen maar van binnen is de grootte van het gebouw ook zeer imposant. We kwamen ogen te kort! Alle muren, de kapellen, het plafond waren beschilderd in de meest prachtige kleuren. En alles blijkt nog in de originele situatie te zijn, er is nog niets gerestaureerd. Met behulp van de audioapparatuur komen we gelukkig veel te weten over al dat moois.
Na de lunch was het Museum aan de beurt. Zijn werken zijn mooi en bijzonder maar de inrichting van het museum viel nog al tegen, weinig uitstraling. Toch goed dat we het bezocht hebben.

Zondag 12 oktober 2014
En weer hebben we de weersverwachting geraadpleegd en zien dat het de komende 2 dagen nog lekker weer is (24-26 graden) met veel zon en we besluiten nog 2 dagen te blijven.
Vanmiddag zijn we naar Cordes sur Ciel geweest. Een oud klein stadje op en berg. Smalle en kleine straatjes die steil omhoog of omlaag gaan met winkels en ateliers echt frans.
Morgen dus nog een zonnige rustdag en dan rijden we in 4 dagen naar huis. Tenminste dat is het plan.......

Dinsdag 14 oktober 2014
Ja, hoor we hebben de plannen bijgesteld. De zon is nog zo lekker en we willen nog iets van de omgeving zien, dus wordt het morgen dat we weer gaan rijden.
Gisteren hebben we de terugweg bekeken en dat was nog niet zo eenvoudig. Er zijn veel campings al gesloten en dus moesten we goed bekijken hoe en waar we terecht zullen komen als we max. 350 km. per dag willen rijden.
Nu zullen we stoppen in Clermont Ferrand, Beaune en bij een van onze vaste adresjes de Kockelscheuer in Luxembourg.

• 15 Oktober 2014 - 08:11

Harriët :

Geweldig, wat een ervaringen allemaal.En schitterende foto 's! Hopelijk komen jullie met goed weer naar huis en dan horen wejullie verhalen wel! Geniet nog lekker!
    Liefs van ons

• 15 Oktober 2014 - 11:24

Welmoed:

Hoi Wim en Annemarie,
    Wat hebben jullie een geweldige reis gehad. Ik ben heel beniewd naar jullie 'live verhalen' en fotoboek. Ik wens jullie nog een goede terugreis toe.

• 15 Oktober 2014 - 20:12

Roos En Theo:

Wat hebben jullie veel gezien! Hele goede terugreis !!!